zondag 2 november 2014

Jan en de Jugendstilposter

Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Jan en de Jugendstilposter
naam student: Lotte van Wessel


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
De bedoeling van deze les was om een jugendstil poster te maken, waarbij je een soort reclame maakt voor een product naar keuze. Ik ben niet heel bekend met het onderwerp maar natuurlijk ken ik wel een aantal posters die daarmee te maken hebben. Ik heb geprobeerd de sierlijke lijnen in mijn poster te verwerken.


x


vorm
De sierlijke lange lijnen heb ik geprobeerd te laten zien door de stengels van mijn bloemen extra lang en niet recht te maken. Ook heb ik dit met de blaadjes van mijn bloemen proberen te doen. Toen ik hiermee klaar was vond ik het helemaal niet op jugendstil lijken en heb ik besloten om de achtergrond geel te maken en er nog meer ronde vormen aan toe te voegen.



x

materie
-Soft pastel
-Wit A3 papier

Het soft pastel was fijn om mee te werken omdat je het makkelijk uit kon vegen. Ik had wel liever ander materiaal gebruikt omdat ik het materiaal niet bij jugendstil vind passen. Ook gingen soms verschillende kleuren door elkaar heen omdat je er per ongeluk overheen veegde.


x


beschouwing
Ik heb geprobeerd het beeld van het slaolie portret na te maken. Dit is echter niet gelukt zoals ik dat wilde. Ik had beter veel meer bloemen kunnen maken om dat effect te krijgen. De gele achtergrond vind ik er wel heel goed bij passen omdat je daardoor gelijk een associatie krijgt met jugendstil.

x



werkwijze
Ik had nog nooit met dit materiaal gewerkt. Ik vond het ook niet heel fijn om mee te werken omdat je snel meerdere kleuren door elkaar krijgt doordat je er per ongeluk overheen veegt. Ik had dit materiaal liever bij een andere opdracht gebruikt.


x


onderzoek
 
 Ik heb alleen een foto van het eindresultaat omdat mijn vingers tussendoor erg vies waren van het krijt. Ik heb op het aller laatste moment nog besloten om een gele achtergrond te doen en daardoor lijkt het iets meer op jugendstil.


x



eindoordeel:
3
Wat vind je geslaagd? Leg uit.

Ik vind dat de sierlijke vormen goed zijn gelukt en dat de reclame duidelijk overkomt. Het is duidelijk dat dit een poster is voor een bloemist ‘van Beest’.
Wat kon beter? Waarom?

Ik had de poster veel meer in de vorm van het jugendstil moeten maken. Ik kwam er te laat achter dat het er niet helemaal goed uit zag dus ik kon niet meer opnieuw beginnen.



Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.


beeld
functie(s)
beschrijving


Hier heb ik mijn inspiratie vandaag gehaald.
Als je aan jugendstil denkt, dan denk ik dat de meeste mensen aan deze poster moeten denken. Dit is typerend voor de stijl en daarom wilde ik de vormen van deze poster ook in die van mij verwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten