zondag 2 november 2014

Persoonlijke feedback en reflectie op instructiefilm

De verschillende functies van drama en dans in de samenleving zijn dat kinderen leren om hun fantasie, creativiteit en zelfvertrouwen te ontwikkeling. Doordat ze dit (op school) leren kunnen ze beter in de maatschappij functioneren. Drama neemt binnen het onderwijs een bijzondere plaats in.
Ik heb al kind nooit iets met drama te maken gehad, ik kan me niet herinneren dat ik drama had op de basisschool. Natuurlijk heb ik mijn groep 8 musical gehad maar daarvoor nooit. Wel heb ik mijn hele leven lang gedanst. Van ballet tot hiphop. Dat vond ik altijd heel leuk om te doen.
Ik vind het belangrijk dat kinderen dit vak op de basisschool krijgen omdat ze zich hierdoor leren ontwikkelen. Door verschillende opdrachten te doen leren kinderen met elkaar en met zichzelf omgaan. In deze cursus heb ik geleerd dat een drama les geven niet moeilijk hoeft te zijn maar wel heel duidelijk. Kinderen moeten weten wat er in de les gaat gebeuren en ze moeten ook weten waarom ze dat gaan doen. Wat ik in onze lessen bijvoorbeeld merkte was dat als iets niet helemaal duidelijk was, dat niemand ook iets deed omdat je eerst afwacht wat de rest gaat doen. Als het meteen duidelijk is dan begint iedereen tegelijk met de opdracht. Ook heb ik de verschillende soorten van drama geleerd en dat is weer handig om zelf een les te kunnen gaan maken.

Ik vind dat ons instructie filmpje heel duidelijk uitlegt hoe je met deze werkvorm aan de gang kunt gaan. Doordat we eerst hebben gefilmd en daarna de voice-over eronder hebben geplakt denk ik dat het heel makkelijk te volgen is. Er wordt langzaam en stap voor stap verteld hoe je deze werkvorm moet aanpakken en ook wat je moet doen als het niet gaat zoals het hoort. Wel vind ik dat we beter een andere ruimte hadden kunnen gebruiken om te filmen maar dat was niet anders.. Ook hadden we misschien meer gebruik kunnen maken van leuke effecten maar omdat we allemaal nog nooit eerder met het programma hadden gewerkt, wisten we niet goed hoe dat moest.

De samenwerking vond ik erg goed gaan. Aan het begin wisten we niet goed hoe we het moesten gaan aanpakken maar dat kwam misschien ook omdat we nog geen groepsopdrachten hadden gehad, en niet dit soort opdrachten. Toen we eenmaal begonnen waren ging het echter wel gewoon heel goed. We konden allemaal onze ideeën kwijt en door middel van goed overleg kwamen we tot de uiteindelijke conclusies. We hebben alles in een dag af kunnen krijgen doordat we met zijn vieren erg hard door konden werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten