Doel:
het doel is dat kinderen uit groep 7/8 na ongeveer 20 minuten te hebben
geoefend, “the lion sleeps tonight” in canon kunnen zingen.
Inleiding:
je zou een stukje uit de film “the lion king” kunnen laten zien. Of hiermee kunnen beginnen na een
documentaire over leeuwen of de jungle gezien te hebben.
Aanleermethode:
lied een keer laten horen en vragen wie het lied al kent.
Nu
kan je als docent de eerste zin voorzingen en de kinderen deze zin laten
nazingen.
1.
In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight.
In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight.
In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight.
2.
A-hoe a-hoe a-hoe-a-wi-wa-wee.
A-hoe a-hoe a-hoe-a-wi-wa-wee.
3.
A-wim-mo-wee a-wim-mo-wee a-wim-mo-wee a-wim-mo-wee.
A-wim-mo-wee a-wim-mo-wee a-wim-mo-wee
a-wim-mo-wee.
4.
A-wim-mo-wee a-wim-mo-wee a-wim-mo-wee a-wim-mo-wee.
A-wim-mo-wee a-wim-mo-wee a-wim-mo-wee
a-wim-mo-wee.
Hierna
kan je door gaan met het tweede couplet. En doe je hetzelfde.
Verwerking:
als de kinderen door hebben hoe het lied gaat dan kan je de kinderen zelf laten
zingen door eerst de jongens te laten zingen en daarna de meisjes. Als docent
geeft je bij beide partijen aan wanneer ze moeten beginnen met zingen. Ook kan
je kinderen laten nadenken over eventuele bewegingen die ze bij elke zin die
hetzelfde is kunnen herhalen. Het kunnen bewegingen zijn die ze bij het lied
vinden passen.
Afsluiting:
de kinderen hebben het lied nu goed in hun hoofd en nu kan je het in canon gaan
zingen. Je verdeeld de klas in 3 groepen en laat deze dicht bij elkaar staan. De
eerste groep begint bij het begin van het lied en zingt tot na het refrein. Als
de eerste groep klaar is met het couplet, begint de tweede groep met het zingen
van het couplet. Ook zij zingen tot het einde van het refrein. Als de tweede
groep klaar is met het couplet, begint de derde groep met het zingen van het
couplet. Ook zij zingen tot het einde van het refrein.
Om
dit nog moeilijker te maken kan je ze het hele lied laten zingen. Dit betekend
dat er 3 coupletten in voorkomen en dat het lastiger te volgen is wat je als
groep nou precies moet zingen.
Klank-Vorm-Betekenis model
Klankduur:
het refrein is op een normaal tempo, daarna wordt het langzamer en daarna
sneller.
Klankhoogte:
alleen het laatste deel kan hoger gezongen worden dan normaal.
Klanksterkte:
in het hele lied wordt er even hard gezongen.
Klankkleur:
het kan leuk als twee groepen tegen elkaar (bijvoorbeeld jongen tegen meisjes)
en dan krijg je twee verschillende soorten stemmen die tegen elkaar zingen.
Vormprincipes:
elke zin wordt een keer herhaald, zowel in de coupletten als in het refrein.
Vormeenheden:
het lied is bij de meeste kinderen waarschijnlijk wel bekend en dat komt door
het refrein.
Vormtechnieken:
bij dit lied is het handig om imitatie te gebruiken, zo leren de kinderen het
makkelijkst hoe het lied gaat.
Compositievormen:
je kan hierbij makkelijk een canon doen omdat de tekst niet heel moeilijk is en
omdat het goed bij elkaar klinkt.
Programmamuziek:
de kinderen moeten hierbij waarschijnlijk aan “the lion king” denken en daarom
hebben ze er ook gelijk een beeld bij.
Eigen
betekenisgeving: door de kinderen zelf bewegingen te laten bedenken die bij het
lied passen kunnen ze hun gevoelens uiten.
Functies van muziek: ze
leren goed te luisteren naar de tekst en te bedenken wat daar voor hun bij
hoort.
- Probeer je doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijd) te formuleren, bijvoorbeeld: aan het eind van de les kunnen de leerlingen 'The lion sleeps tonight' in canon zingen.
BeantwoordenVerwijderen- De inleiding is leuk en hiermee maak je de leerlingen enthousiast.
- Zet het in een lesvoorbereiding en maak dan gebruik van Scribd om het op je blog te krijgen, dit is overzichtelijker.
- Van het KVB-model zit de klank en de vorm erin, ik mis alleen de betekenis.
Voor de rest ziet het er goed uit!
Ha Juf! Wat een mooie site en een leuke oefening, ik ga hem morgen gebruiken.
BeantwoordenVerwijderen(Het voelt nogal betweterig maar ik kan het niet laten; er staan een paar typo's in je tekst:
"Als docent geeft je ....", "Dit betekend dat...", "Je verdeeld de klas..."
Verwijder deze reactie maar hoor! ;-)
)