Reflectieformulier beeldend
onderwijs
Opdrachtomschrijving: stadpark in herfstsferen
Naam student: Lotte van Wessel
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Ik hou erg
van kamperen. Daarnaast zeil ik ook heel veel en kom ik op prachtige plekken
terecht na een dagje varen. Wat ik dan erg rustgevend vind zijn de bomen
waardoor je de zon kunt zien zakken en in het water op de achtergrond waarin
je de weerspiegeling van de zon kunt zien. Vandaar dat ik een park aan het
water heb proberen te schilderen.
|
|
|
x
|
|
|
vorm
|
Door bomen
op de voorgrond groter te maken en bomen op de achtergrond kleiner, het ik
gebruikt gemaakt van diepte. Ook heb ik door lichte en donkere kleuren te
gebruiken, schaduwen erin verwerkt.
|
|
|
x
|
|
|
materie
|
-Potlood
-Verf
-Kwasten
en pencelen
-Papier
-Water
Misschien
was een ander soort verf handiger geweest voor deze opdracht omdat we nu de
verf met water moesten mengen. Het is daarbij lastig dat de verf op de ene
plek dikker op het papier komt dan op andere plekken.
|
|
|
|
x
|
|
beschouwing
|
Ik heb
vooral het beeld van het landschap dat ik in mijn hoofd had gebruikt.
Daarnaast heb ik voor het schilderen van de bomen een foto gebruikt zodat ik
goed de diepte kon laten zien op het papier. Doordat je ook veel licht en
donker verschillen zag ben ik daarom eerst gaan experimenteren met kleur en
hoeveelheid water. Dit zie je duidelijk aan de bomen.
|
|
|
|
x
|
|
werkwijze
|
Voor deze
les had ik nog nooit eerder met de combinatie van deze soort verf en water
gewerkt. Het is op deze manier makkelijker om details te schilderen doordat
je door het mengen met water ook sneller iets donkerder of lichter kan
krijgen. Met alles verf schildert het lastiger en kan je je fouten op papier
ook minder snel verbeteren.
Ik vond
het wel lastig om vanuit mijn hoofd te werken, de volgende keer moet ik er
zeker een foto bij houden.
|
|
|
x
|
|
|
onderzoek
|
Eerst heb ik grof de lijnen van
de horizon en de rivier geschilderd.
Daarna ben
ik eerst de rivier en het gras gaan schilderen met schuduwen erin verwerkt.
Ik kwam er pas halverwege achter dat mijn
rivier (hoe ik hem in gedachte had) niet klopt, daarom ziet het er zo raar
uit. Ik had geen tijd meer om het
opnieuw te doen dus ben ik door gegaan met het schilderen van de bomen.
Dit was
hoe mijn schilderij er
uiteindelijk uit zag. Voor de volgende keer weet ik dus wat ik anders
moet doen en wat juist goed ging.
|
|
|
x
|
|
|
eindoordeel:
|
3
|
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind
door veel lichte en donkere kleuren te hebben gebruikt de schaduwen goed
gelukt. Ook door middel van groot en klein schilderen vind ik de diepte goed
gelukt.
|
Wat kon
beter? Waarom?
|
Volgende
keer moet ik een foto naschilderen. Wat je bijvoorbeeld ziet bij de rivier
die ik wilde maken: het klopt niet. Het water zou op de helft van het papier
in de verte moeten verdwijnen maar in plaats daar van loopt het over het hele
papier.
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron. Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
Beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
|
Hierin kan
je duidelijk de diepte zien.
|
Doordat de
voorste bomen lager beginnen dan de achterste bomen kan je zien dat er diepte
in zit. Je weet dus nu dat bomen die vooraan moeten staan lager op het papier
getekend moeten worden.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten