dinsdag 21 oktober 2014

Stadspark in herfstsferen


 Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdrachtomschrijving: stadpark in herfstsferen
Naam student: Lotte van Wessel


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik hou erg van kamperen. Daarnaast zeil ik ook heel veel en kom ik op prachtige plekken terecht na een dagje varen. Wat ik dan erg rustgevend vind zijn de bomen waardoor je de zon kunt zien zakken en in het water op de achtergrond waarin je de weerspiegeling van de zon kunt zien. Vandaar dat ik een park aan het water heb proberen te schilderen.


x


vorm
Door bomen op de voorgrond groter te maken en bomen op de achtergrond kleiner, het ik gebruikt gemaakt van diepte. Ook heb ik door lichte en donkere kleuren te gebruiken, schaduwen erin verwerkt.


x


materie
-Potlood
-Verf
-Kwasten en pencelen
-Papier
-Water

Misschien was een ander soort verf handiger geweest voor deze opdracht omdat we nu de verf met water moesten mengen. Het is daarbij lastig dat de verf op de ene plek dikker op het papier komt dan op andere plekken.



x

beschouwing
Ik heb vooral het beeld van het landschap dat ik in mijn hoofd had gebruikt. Daarnaast heb ik voor het schilderen van de bomen een foto gebruikt zodat ik goed de diepte kon laten zien op het papier. Doordat je ook veel licht en donker verschillen zag ben ik daarom eerst gaan experimenteren met kleur en hoeveelheid water. Dit zie je duidelijk aan de bomen.



x

werkwijze
Voor deze les had ik nog nooit eerder met de combinatie van deze soort verf en water gewerkt. Het is op deze manier makkelijker om details te schilderen doordat je door het mengen met water ook sneller iets donkerder of lichter kan krijgen. Met alles verf schildert het lastiger en kan je je fouten op papier ook minder snel verbeteren.
Ik vond het wel lastig om vanuit mijn hoofd te werken, de volgende keer moet ik er zeker een foto bij houden.


x


onderzoek
Eerst heb ik grof de lijnen van de horizon en de rivier geschilderd.

Daarna ben ik eerst de rivier en het gras gaan schilderen met schuduwen erin verwerkt.



 Ik kwam er pas halverwege achter dat mijn rivier (hoe ik hem in gedachte had) niet klopt, daarom ziet het er zo raar uit.     Ik had geen tijd meer om het opnieuw te doen dus ben ik door gegaan met het schilderen van de bomen.

                                            

Dit was hoe mijn schilderij er                 uiteindelijk uit zag. Voor de volgende keer weet ik dus wat ik anders moet doen en wat juist goed ging.







x


eindoordeel:
3
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind door veel lichte en donkere kleuren te hebben gebruikt de schaduwen goed gelukt. Ook door middel van groot en klein schilderen vind ik de diepte goed gelukt.
Wat kon beter? Waarom?
Volgende keer moet ik een foto naschilderen. Wat je bijvoorbeeld ziet bij de rivier die ik wilde maken: het klopt niet. Het water zou op de helft van het papier in de verte moeten verdwijnen maar in plaats daar van loopt het over het hele papier.

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

Beeld
functie(s)
beschrijving
Hierin kan je duidelijk de diepte zien.
Doordat de voorste bomen lager beginnen dan de achterste bomen kan je zien dat er diepte in zit. Je weet dus nu dat bomen die vooraan moeten staan lager op het papier getekend moeten worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten