donderdag 23 oktober 2014

Monument der wachtende

Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdrachtomschrijving: monument der wachtende
Naam student: Lotte van Wessel


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
De bedoeling van deze opdracht was om van kei een beeld te maken. Dit beeld moest eruit zien als iemand die aan het wachten is. Ik moest meteen denken aan “De Denker” van Rodin omdat ik ook altijd aan van alles moet denken als ik aan het wachten ben op iets of iemand.



x

vorm
Ik heb gekozen om het beeld van Rodin na te maken maar dan op een modernere manier. Ik wilde het beeld laten zitten, maar dan niet op een steen maar op de grond. Ook heb ik gekozen voor de pet omdat je daardoor nog meer kan uitdrukken dat iemand aan het wachten is door de pet wat omlaag te doen.



x

materie
-Klei
-Onderlegger
-Mesje
-Spateltje

Voor de volgende keer zou het handig zijn om een bakje water bij de hand te hebben omdat de klei vrij snel droog wordt. Helaas kwam ik hier pas te laat in de les achter.


x


beschouwing
Doordat ik een van de handen onder het hoofd heb geplaatst, zodat het hoofd daarop rust, zie je duidelijk dat de persoon aan het wachten is. Rodin heeft dit ook zo gedaan en daar heb ik mijn inspiratie vandaan gehaald.



x

werkwijze
In mijn stage klas heb ik zelf een les gegeven waarbij de kinderen ook met deze klei moesten werken. Zij hadden echter alleen mesjes en geen spateltjes terwijl dit wel erg handig zou zijn geweest.
Het is dus handig om zo veel mogelijk gereedschap erbij te gebruiken zodat je het beeld dat je wilt maken zo mooi mogelijk kan maken.
Wel vond ik het zelf ook lastig om met deze klei te werken omdat ik het erg snel droog vind worden, vooral voor kinderen is dat niet handig omdat zij van te voren nog geen duidelijk beeld in hun hoofd hebben van wat ze willen maken en dus duurt het langer voordat je een beeld kunnen maken.



x

onderzoek

Doordat we met klei aan het werk waren heb ik alleen foto’s gemaakt van het eindresultaat. Tijdens het kleien ben ik er wel achter gekomen dat het lastig is om alle delen van het lichaam precies zo te maken dat het in verhouding is met de andere delen van het lichaam. Zo waren bij armen eerst bijvoorbeeld veel te kort en mijn hoofd veel te groot.
Ook moet je dingen in je beeld zien te overdrijven zodat het echt duidelijk te zien is dat het een beeld is die aan het wachten is.



x

eindoordeel:
4
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind dat mijn beeld goed geslaagd is. Je ziet duidelijk dat het iemand is die zich verveeld en dus aan het wachten zou kunnen zijn. Het idee van wat ik in mijn hoofd had is gelukt.
Wat kon beter? Waarom?
Misschien had ik er meer details aan kunnen toevoegen, zoals een uitdrukking in het gezicht. Helaas had ik daar niet genoeg tijd voor.

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.


beeld
functie(s)
beschrijving


Uit deze foto heb ik al mijn inspiratie gehaald omdat ik dat typische een beeld van een wachtend iemand vind.
Door naar dit beeld te kijken wist ik precies hoe ik mijn beeld wilde maken. De houding van het lichaam wilde ik precies na maken maar dan in zittende vorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten