maandag 20 oktober 2014

Luisteropdracht


1.    Voor mijn luisteropdracht heb ik gekozen voor het lied “Comptine D'un Autre été L'après-midi” van Yann Tiersen. Dit stuk heb ik gekozen omdat dit voorkomt in de film “Amelie” en dat vind ik een hele leuke film. Ook heb ik dit gekozen omdat dit het eerste liedje was wat ik op de piano kon spelen. De stijlen die ik bij deze opdracht wil stimuleren zijn klank en betekenis.
2.    Bij het luisteren naar het originele pianostuk kan je de kinderen vragen wat voor beeld ze daarbij in hun hoofd krijgen. Is dit verdrietig of vrolijk? Eng of grappig?
3.    Door het zelf op de piano op een andere manier te spelen (andere klanken), kan de betekenis van het stuk veranderen. Hierbij kan je aan de kinderen vragen of hun gevoel bij het liedje veranderd. Zo kan het best saaie  en langzame liedje opeens een heel vrolijk en snel liedje worden.
4.    De kinderen krijgen bij de (ongeveer 4) verschillende stukken die de leerkracht speelt, een andere beeld in hun hoofd. Het muziekstuk zelf is hetzelfde maar het wordt op een andere manier gespeeld. Hierdoor wordt de leerling gedwongen om goed te luisteren en om zijn/haar gevoelens hierbij te ontwikkelen en daarna uit te spreken.
5.    Dit is een opdracht om alleen te doen. De mening van iemand anders kan namelijk jou mening beïnvloeden en dat is niet de bedoeling. Het is dus een individuele opdracht.
6.    Door het in kleine groepjes te bespreken kunnen kinderen de mening van iemand anders leren kennen en kunnen ze daarover in discussie gaan. Wat de een namelijk leuk vind, hoeft de ander niet leuk te vinden.
7.    Door als leerkracht zelf achter de piano te gaan zitten maar je het leuker voor de kinderen om naar te kijken en om te luisteren. Het komt op deze manier namelijk een stuk dichter bij.
8.    Als je als leerkracht op het begin op ongeveer 4 verschillende manieren het stuk speelt kan je per groepje vragen wat zij willen vertellen over 1 van de 4 stukken. Je zorgt dat je ieder kind zijn/haar mening laat geven en als het nodig is ga je op de vraag in. Zo zijn alle stukken aan bod gekomen en heeft ieder kind een mening kunnen geven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten