1.
Voor
mijn luisteropdracht heb ik gekozen voor het lied “Comptine D'un Autre été
L'après-midi” van Yann Tiersen. Dit stuk heb ik gekozen omdat dit voorkomt in
de film “Amelie” en dat vind ik een hele leuke film. Ook heb ik dit gekozen omdat
dit het eerste liedje was wat ik op de piano kon spelen. De stijlen die ik bij
deze opdracht wil stimuleren zijn klank en betekenis.
2.
Bij
het luisteren naar het originele pianostuk kan je de kinderen vragen wat voor
beeld ze daarbij in hun hoofd krijgen. Is dit verdrietig of vrolijk? Eng of
grappig?
3.
Door
het zelf op de piano op een andere manier te spelen (andere klanken), kan de
betekenis van het stuk veranderen. Hierbij kan je aan de kinderen vragen of hun
gevoel bij het liedje veranderd. Zo kan het best saaie en langzame liedje opeens een heel vrolijk en
snel liedje worden.
4.
De
kinderen krijgen bij de (ongeveer 4) verschillende stukken die de leerkracht
speelt, een andere beeld in hun hoofd. Het muziekstuk zelf is hetzelfde maar
het wordt op een andere manier gespeeld. Hierdoor wordt de leerling gedwongen
om goed te luisteren en om zijn/haar gevoelens hierbij te ontwikkelen en daarna
uit te spreken.
5.
Dit
is een opdracht om alleen te doen. De mening van iemand anders kan namelijk jou
mening beïnvloeden en dat is niet de bedoeling. Het is dus een individuele
opdracht.
6.
Door
het in kleine groepjes te bespreken kunnen kinderen de mening van iemand anders
leren kennen en kunnen ze daarover in discussie gaan. Wat de een namelijk leuk
vind, hoeft de ander niet leuk te vinden.
7.
Door
als leerkracht zelf achter de piano te gaan zitten maar je het leuker voor de
kinderen om naar te kijken en om te luisteren. Het komt op deze manier namelijk
een stuk dichter bij.
8.
Als
je als leerkracht op het begin op ongeveer 4 verschillende manieren het stuk
speelt kan je per groepje vragen wat zij willen vertellen over 1 van de 4
stukken. Je zorgt dat je ieder kind zijn/haar mening laat geven en als het
nodig is ga je op de vraag in. Zo zijn alle stukken aan bod gekomen en heeft ieder
kind een mening kunnen geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten