dinsdag 21 oktober 2014

Narren, dwazen en halve zolen



Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdrachtomschrijving: narren, dwazen en halve zolen
Naam student: Lotte van Wessel


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
De bedoeling van deze opdracht was een masker maken. Ik vind vooral Venetiaanse maskers erg mooi. Ik heb daarom mijn masker daar ook op gebaseerd. Niet qua vorm maar qua vrouwelijkheid.


x


vorm
Omdat ik het masker vrouwelijk wou maken heb ik gekozen voor rode, dikke en ronde lippen. Als ik meer tijd had gehad wou ik er ook nog lang haar aan vast maken maar dat heb ik nu anders opgelost. Ook heb ik gekozen voor grote blauwe ogen en bruin haar (een van de zeven schoonheden).



x

materie
-Kranten
-Behanglijm
-Tape
-Gekleurd papier
-Dun karton

Misschien was het handiger geweest om eerst het masker te laten drogen en daarna te schilderen, in plaats van het te beplakken met gekleurd papier. Dat zou kunnen als er meer tijd was geweest. Aan de andere kant is deze manier wel origineler.


x


beschouwing
De Venetiaanse maskers hebben mij geholpen bij het bedenken van de vorm van mijn masker. Ook de zeven schoonheden wilde in erin verwerken maar dat is helaas niet gelukt. Vooral de masker die aan de muur in het lokaal hangen hebben mij een idee gegeven van hoe ik het moest gaan aanpakken.



x

werkwijze
Ik heb vroeger wel eens maskers gemaakt, bijvoorbeeld voor een surprise. Maar nog nooit op deze manier. Vroeger maakte ik ze altijd om ballonnen heen zodat je een echt hoofd had en dan kan je eventueel de helft eraf snijden zodat je een masker krijgt. Deze manier is natuurlijk wel een stuk handiger als je maskers gaan maken omdat je dan ook makkelijker dingen erop kan “plakken”.  Ik vond het wel lastig dat je de kranten niet goed in vorm kreeg en dat je niet goed alles op het masker kon vastmaken.



x

onderzoek


Eerst moest je een prop van de kranten maken en dat vastmaken met tape aan het dunne kartonnetje.








Daarna heb ik eerst drie lagen papier met lijn over de prop heen gedaan zodat je een goede onderlaag hebt, om daar vervolgens dingen op vast te maken.
 







En dit is het eindresultaat.




x


eindoordeel:
3/4
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind dat mijn mond heel mooi gelukt is. Je ziet er duidelijk in terug dat het meisje moet voorstellen en dat was mijn bedoeling.
Wat kon beter? Waarom?
Als ik rustiger en meer geconcentreerd gewerkt had dan had ik misschien nog meer details kunnen toevoegen.

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.


beeld
functie(s)
beschrijving


Deze foto geeft aan wat ik mooi vind en daar kan ik mijn inspiratie uit halen.
Door naar deze foto te kijken kan ik bepalen wat ik hier precies mooi aan vind en daar kan ik me dan op concentreren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten